Iisi Terra – innovatiivinen jäteveden maasuodatusjärjestelmä

Suomen suurin haja-asutusalueiden jäteveden puhdistamoita valmistava GIN aqua Oy on kehittänyt perinteistä maasuodatusta oleellisesti parantavan maasuodatusjärjestelmän. Iisi Terra puhdistaa jätevedet selvästi perinteistä maasuodatinta paremmin, pidentää maasuodattimen käyttöikää ja tekee siitä helposti huollettavan. Innovaatio liittyy maapuhdistusjärjestelmään lisättävästä vaihdettavasta suodatinyksiköstä, joka poistaa jätevedestä esimerkiksi rasvan ja fosforin ennen sen johtamista perinteiseen maasuodattimeen.

Suodatinyksikön ominaisuuksia voidaan muokata tarpeen mukaan ja sen toimivuus varmistetaan tuotteen mukana tulevalla näytteenottomahdollisuudella, joka ei mm. imeytyskentässä ole aiemmin ollut mahdollista. Huolto tapahtuu yksinkertaisesti suodatinpatruunan vaihdolla kerran tai kaksi kertaa vuodessa eikä koko suodatinkenttää tarvitse repiä auki.
Iisi Terra säästää ympäristöä, koska suodatinmateriaali voidaan edelleen käyttää esimerkiksi maanparannus-aineena, puhdistusjärjestelmän huolto tapahtuu helposti n. 15 minuutissa. Järjestelmän avulla vältytään kymmenien kuutioiden maaperän vaihdolta kuljetuksineen sekä pihaistutusten uusimiselta. Järjestelmä toimii ilman sähköä, joten sen asentaminen on helppoa ja käyttö edullista. Iisi Terra -maasuodattimen käyttökulut ovat jopa alle Euron päivässä ja se voidaan asentaa myös jälkiasennuksena uudehkon maasuodattimen tai imetyskentän yhteyteen

Iisi Terra on mallisuojattu ja se tulee markkinoille huhtikuussa 2012 Suomessa ja Ruotsissa.

GIN aqua Oy on Global Innovation Network Oy:n omistama vedenpuhdistusratkaisuja kehittävä ja markkinoiva yritys. GIN aqua Oy on toimittanut yli 35 000 vedenpuhdistusjärjestelmää yli 10 eri maahan. Yrityksen toimitilat sijaitsevat Oulunsalossa.

Lisätietoja:

Gin Aqua Oy